Bon dia:
Un divendres més per dir-vos que el Dol és un aprenentatge que deurem viure “sense temps”.
“Jo diria que viure és un aprenentatge”.
Amb esforç i ajuda ben dirigida. Puc afirmar que sí, que es pot tornar a viure i sí que es pot tornar a “volar de nou” donant un nou sentit a la teva vida.
I em pregunto: No és un aprenentatge viure d’ençà que naixem fins que morim?
Aleshores cada un de nosaltres hauríem de tenir la humilitat de respectar l’aprenentatge de tot ésser humà, perquè no és gens fàcil quan ens han ensenyat a viure, però no a morir.
No és tampoc fàcil saber exactament quan aprens a viure sense la persona que estimes físicament i a la vegada sents que viu amb tu acompanyant-te en el teu camí. Però hi ha tres afirmacions que jo em faig importants i saber que sí que es pot, si trobes els teus recursos i les teves eines, i això es troba treballant el teu dol i trobant l’espai.
Són els tres passos que ajuden a entendre que pots tornar a fer camí i tornar a trobar la pau i la serenor que es perd durant un llarg temps.
1º.- Pensar amb la persona que ens ha deixat sense dolor.
2º.- Recuperar l’interès per la vida.
3º.- Quan tornes a tenir il·lusions i aprens, a no fer-les niu.
Traducción
Buenos días:
Un viernes más para deciros que el Duelo es un aprendizaje que debemos vivir sin tiempo.
Yo diría que vivir es un aprendizaje continuo.
Con esfuerzo y ayuda bien dirigida, puedo afirmar que sí que se puede volver a vivir, y sí que se puede “volar de nuevo “, dando un nuevo sentido a tu vida.
Me pregunto: ¿No es un aprendizaje vivir desde que nacemos hasta que morimos?
Así pues, cada uno de nosotros deberíamos tener la humildad de respetar el aprendizaje de todo ser humano, porque nos han enseñado a vivir, pero no a morir.
No es tampoco fácil saber exactamente cuándo aprendes a vivir sin la persona que amas físicamente y, a la vez, sientes que vive en ti acompañándote en tu camino.
Encuentro tres afirmaciones importantes para saber que sí que se puede, si encuentras tus recursos y tus herramientas
Todo esto lo encontraremos trabajando el duelo y encontrando el espacio necesario para ello.
Son los tres pasos que ayudan a entender que puedes volver a hacer camino y volver a encontrar la paz y serenidad que se pierde durante un largo tiempo.
1º.- Pensar, sin dolor, con la persona que nos ha dejado.
2º.- Recuperar interés por la vida.
3º.- Cuando vuelves a tener ilusiones y aprendes a no hacerles nido.
-MARIONA BATISTE MERCADÉ (unes lletres al seu pare Rafel)
Papa:
Aquesta setmana he rebut un regal. Un regal que també és un repte. La Lola em va dir si podia escriure’t una carta, papa, un repte perquè fa molt de temps volent-ho fer i no em veia en cor de fer-ho, i un regal perquè he trobat el moment per fer-ho gràcies a la Lola, i això per mi és un molt bon regal. Un regal que ve en un moment difícil que fa que li doni molt més valor.
Com també va ser un regal tenir-te de pare, compartir amb tu tantes coses…, teatre, jocs, somriures, xerrades, abraçades, viatges, vacances, cines, dinars, sopars, petons, confidències, tants moments…
Et trobo tant a faltar, no saps com… però cada dia em sento una mica més a prop teu, cada dia puc recordar més moments bonics que vam passar junts i donar gràcies per tot el que em vas ensenyar.
Són tantes coses que no podria enumerar-les totes, però que veig reflectides en el que faig, dic, penso o crec i que també veig reflectides en els nens, els teus néts que t’adoren i que també et troben molt a faltar. Trobem a faltar la teva veu, les teves rialles, la teva olor, les teves abraçades, el teu: “com estàs carinyo?”, les teves bromes, el teu teatre, els teus petons…
Totes aquestes coses estan en mi, amb mi, en el meu cor i sempre hi seran mentre jo visqui. M’agradaria tant poder-te abraçar, tocar, trucar-te per explicar-te que he fet, com estic, com em sento…
Va ser un regalàs tenir-te de pare i encara que se’ns acabés el temps per estar junts en aquest món físic, sempre estaràs amb mi, en el meu cor i en el cor de la gent que et va estimar.
Papa, Rafel, t’estimo infinit.
TRADUCCIÓN
Papá:
Esta semana he recibido un regalo. Un regalo que también es un reto. Lola me dijo que si podía escribir una carta, papá, un reto porque llevo mucho tiempo querértelo hacer y no me veía con corazón para ello; y un regalo porque he encontrado el momento de hacerlo gracias a Lola y eso, para mí, es un buen regalo. Un regalo que viene en un momento difícil que hace que le dé más valor.
Como también fue un regalo tenerte como padre, compartir contigo tantas cosas…, teatro, juegos, sonrisas, charlas, abrazos, viajes, vacaciones, cines, comidas, cenas, besos, confidencias, tantos momentos…
Te hecho a faltar, no sabes cuánto…, pero cada día me encuentro un poco más cerca de ti, cada día puedo recordar más momentos bonitos que pasamos juntos y dar gracias por todo lo que me enseñaste.
Son tantas cosas que no podría enumerarlas todas, pero que las veo reflejadas en lo que hago, digo, pienso o creo y que también las veo reflejadas en los niños, tus nietos que te adoran y que también te encuentran a faltar. Encuentran a faltar tu voz, tus risas, tu olor, tus abrazos, tu “¿cómo estás cariño?”, tus bromas, tu teatro, tus besos,…
Todas estas cosas están en mí, conmigo, en mi corazón y siempre estarán mientras yo viva. Me gustaría tanto poderte abrazar, tocar, llamarte para explicarte qué he hecho, cómo estoy, cómo me siento,…
Fue un regalazo tenerte como padre y aunque se acabó el tiempo de estar juntos en este mundo físico, siempre estarás conmigo, en mi corazón y en el corazón de la gente que te quiso.
Papá, Rafel, ¡te quiero inmensamente!
MI SENTIR (Lola)
Mariona, em parles d’un regal. Crec que és a mi personalment a qui li has fet un regal i quan el teu escrit arribi als teus companys, segur que corroboraran que el regal ets tu qui, amb aquest escrit, ens has donat la possibilitat de conèixer més al teu pare.
El coneixíem ja fa molt quan, cada tarda de dijous i quan podies, ens parlaves de l’avi Rafel, però quan els temps allarga un dol, sempre entenc que les vivències i els records de la persona que tant estimen, necessita un llarg temps per trobar-lo una altra vegada dins nostre i que torni a ser el mestre que et va precedir. Va marxar perquè el seu treball en aquesta terra, segur que havia finalitzat, encara que nosaltres no ho puguem entendre.
Nosaltres seguirem fent tot allò que van respirar a prop d’una persona especial, i si ho pensem, moltes vegades així és. Un exemple de vida no es perd, és una herència, en el teu cas.
Un dol no és un any, ni dos, és el temps que necessitem per adonar-nos quan de bo vam aprendre d’ells i amb aquell amor dipositat en convivència amb nosaltres, ens van fer créixer en saviesa i experiència.
El dolor, a poc a poc, ens transforma en éssers que valorem la vida i cada moment com un camí que ens fa anar amb una altra velocitat, perquè que ens hem de cuidar i estimar-nos, per cuidar i estimar més als altres.
Mariona, he esperat molt de temps que els teus ulls posessin paraules al pare que tens.
Quan els dijous arribes amb la bossa de mà, carpetes plenes de fulls, i corrent, sé que véns a l’espai que tu saps que pots parlar del pare, que t’adones que estàs dins la normalitat i que tots necessiteu un temps per dir adéu físicament a la persona que estimeu tant.
Una de les coses que escolto quan parles és l’amor que tu i el teu pare teniu pel teatre. M’alegro molt que tornis a l’escenari perquè sé que ell és el primer que aplaudeix la teva tornada a interpretar qualsevol paper que et donin, ell et va ensenyar a estimar l’art de la interpretació, a estimar el teu treball i tot quan fas, i encara que els tres prínceps que tens de fills et donen cada un d’ells feineta, tu saps que els prepares per ser successors dignes d’un avi que, segur, t’ajudarà a acompanyar-los en aquest viatge per aquesta terra, com va fer ell amb tu.
Un avi, un pare com el teu, estima incondicionalment sempre, sigui físicament o des d’on sigui.
Quan avui els teus ulls han verbalitzat, tot quan aquests anys les paraules en mancaven, no les llàgrimes, has fet un gran pas per trobar la pau i la serenor que vull per tu Mariona i per tots.
TRADUCCIÓN
Mariona, me hablas de un regalo. Creo que es a mí personalmente a quien le haces un regalo. También te digo que cuando llegue tu escrito a tus compañeros, seguro que corroborarán que, con este escrito, nos das la posibilidad de conocer más a tu padre.
Ya lo conocemos hace mucho tiempo, porque cada jueves por la tarde, cuando podías, nos hablabas del abuelo Rafel. Cuando el tiempo alarga un duelo, las vivencias y los recuerdos de la persona que tanto queremos, necesita un largo recorrido para encontrarlo otra vez dentro de nosotros y que vuelva a ser el maestro que nos precedió. Se fue porque su trabajo había finalizado en esta tierra, aunque no lo entendamos.
Nosotros seguiremos haciendo eso que respiramos cerca de una persona especial y si lo pensamos, muchas veces, así es. Un ejemplo de vida no se pierde, es una herencia en tu caso.
Un duelo no es un año, ni dos. Es el tiempo que necesitamos para darnos cuenta de cuánto aprendimos de ellos y ese amor depositado en convivencia con nosotros, nos hicieron crecer en sabiduría y en experiencia.
El dolor, poco a poco, nos transforma en seres que valoramos cada momento de la vida, como un camino que nos hace ir con otra velocidad, porque nos tenemos que cuidar y amarnos, para cuidar y amar más a los demás.
Mariona, he esperado mucho tiempo que tus ojos pusieran palabras al padre que tienes.
Cuando los jueves llegas con el bolso, carpetas llenas de hojas y corriendo, se que vienes al espacio que tú sabes que puedes hablar del papá. Que te das cuenta que estás dentro de la normalidad y que todos necesitamos un tiempo para decir adiós físicamente a la persona que tanto queremos.
Una de las cosas que te oigo decir cuando hablas, es el amor que tanto tú como tu padre tenéis por el teatro. Me alegro mucho que vuelvas al escenario, porque sé que él es el primero que aplaude tu vuelta a interpretar cualquier rol que te den. Él te enseñó a amar el arte de la interpretación; a querer tu trabajo y todo cuanto haces y, aunque los tres príncipes que tienes de hijos te den “feineta”, tú sabes que los preparas para ser dignos sucesores de un abuelo que, seguro, te ayudará a acompañarlos en el viaje por esta tierra, como él hizo por ti.
Un abuelo y padre como el tuyo, siempre quiere incondicionalmente, ya sea físicamente o desde donde esté.
Cuando hoy tus ojos han verbalizado todo cuanto estos años te faltaban las palabras, no tus lágrimas, has hecho un gran paso para encontrar la paz y serenidad que quiero para ti, Mariona; y para todos.
- –De un gran maestro José A. Fernandez Bravo,
a Mariona, una gran profesional.
Fins dimarts, una abraçada
Maria Dolors Estivill i Martinez
Mariona. Soy Sol del grupo del miercoles.Son palabras preciosas, que se han salido del fondo d tú alma.Ya lo dices has tenido una gran suerte en tener un padre así.Un escrito precioso.
Mariona excelente carta para un padre que te hacia Feliz a ti y a los tuyos, me lo he ido imaginando y creo que me hubiera llevado bien con tu padre pues yo también tengo esa necesidad de hacer feliz a los demás. Enhorabuena.
Per Lola, como siempre me sorprendes con tus palabras con tu manera de agradecer siempre cuando somos tantos los que te agradecemos que estés que existas que nos acompañes.. No me dejas de sorprender con tu infinita humanidad, Gracias por llevarme de tu mano, no me sueltes nunca. 😘😘